Ludmillas Blogg

Mitt liv förändrades plötsligt. Min älskade dotter Linnéa, 14 år, tog sitt liv i maj 2008. I nov 2009 föddes hennes syster och då fick jag cancer. Nu är jag frisk och ska fortsätta mitt liv…

Skip to: Content | Sidebar | Footer

Tänd ett ljus

Om HSANs framtid, TV4 igår

5 maj 2010 (9:34) | Linnéa, media, psykiatri, självmord | av: Ludmilla

Jag blev intervjuad utifrån det att vi anmälde den ansvarige läkaren till ansvarnämnden (HSAN) i samband med Linnéas självmord.
Jag har skrivit om utlåtandet här… Linnéas läkare blev varnad, den högsta diciplinpåföljden pga av en rad fel som hon gjorde.

Nu diskuteras att man ska ta bort HSAN med argumentet att det är organisatoriska brister inom vården som orsakar de felen som begås. Jag hävdar att det finns båda typer av fel. Jag tror att det är dumt att man tar bort denna oberoende instans av granskning eftersom det faktiskt finns olämpliga personer som jobbar inom vården. Det begås slarv och det finns nonchalans till att man ska följa de uppsatta rutinerna. Tar man bort granskningen tror jag att det också kommer att öka risken för fler personliga fel eftersom man inte kommer att vara lika angelägen om att inte bli anmäld, när den möjligheten inte finns kvar.

Inslaget ser du här nedan. (Jag gick med på intervju utomhus i måndags, på avstånd, pga av infektionskänsligheten. Peruken kamoflerar en del av min sjukdom, men inte kortisonets effekter… Men jag var tvungen att tacka nej till diskussionen i nyhetsmorgon)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer till inlägget

Kommentar från anneli
5 maj, 2010 kl 5 maj 2010 (9:46)

Att polis och åklagare ska ta detta också är katastrof, Som ni kanske såg på inslaget efter ludmilla, om växsjö.

För övrigt har vi alla erfarenheter av ett inte fungerande samhälle, och fler lär upptäcka dem. tyvärr.

http://www.feliciasliv.se

Kommentar från Innie
5 maj, 2010 kl 5 maj 2010 (10:56)

Instämmer till fullo. Jag tycker den nya patientsäkerhetslagen är skrämmande, på många sätt. Det finns så många luckor i den som bara får mej att undra om den verkligen är skapad för patienternas bästa. Det känns snarast som en lag för personalens bästa, tyvärr. Och det faktum att Socialstyrelsen, som är den första klagoinstansen, också ska ha det sista ordet, dvs att deras beslut inte ska gå att överklaga, är skrämmande om något.
Du var hur som helst riktigt bra i intervjun, som alltid 🙂
.-= Innie´s last blog ..Dags att deklarera! =-.

Kommentar från Annika S
5 maj, 2010 kl 5 maj 2010 (11:53)

Vilken behaglig och tydlig röst du har, Ludmilla!
Du har rätt i din oro, det behövs en oberoende instans som bara sysslar med granskning. Jag fick telefonluren i örat av en hög tjänsteman på Socialstyrelsen då jag lugnt påpekade att de som jobbar där och är läkare måste våga anmäla yrkeskollegor.

Annika

Kommentar från Celia
5 maj, 2010 kl 5 maj 2010 (13:31)

Du har så rätt Ludmilla!. Hoppas verkligen att HSAN blir kvar!
ps.- du är jättevacker på tv men jag tycker att du passar mycket bättre i ditt korta hår! 😉
Kramar,

Kommentar från Catarina
5 maj, 2010 kl 5 maj 2010 (14:51)

håller med! behövs en oberoende instans dit man kan anmäla fel o missförhållanden! Visst beror de allra flesta felen på organisatoriska fel o oklara rutiner, för lite personal, informations brist m fl och personligen kan jag tycka att det många gånger är väl hårt att drabbas av anmälningar personligen om det inte handlar om direkta fel. Jag har jobbat på en kaos avdelning där anmälningarna haglade över huvudet på en trots att det var organisationen som var totalt skev o all personal bara gjorde över hövan så gott de kunde.. jag valde att sluta eftersom jag inte fixade att jobba under såna omständigheter.

Kommentar från Annika S
5 maj, 2010 kl 5 maj 2010 (15:11)

Catarina, vad hände med alla anmälningar? Ledde de bara till att ambitiös och engagerad personal, som du verkar vara, slutade?
Skrämmande om ingen ansvarig för vården agerade för att åtgärda missförhållandena!

Annika

Kommentar från Helena
5 maj, 2010 kl 5 maj 2010 (18:52)

Håller helt med att det är skrämmande att ta bort en sådan viktig instans. Har en systerson som är CP skadad, pga läkare han bliv anmäld och även prickad. Han hade bakjour och hade lämnat sjukhuset utan att meddela vart han åkt och ingen kunde få tag på honom och detta ledde till en 18 minuters syrebrist för min systerson som akutsnittades och återupplivades av annan läkare som vid tillfället först stor och opererade men sedan fanns behjälplig, långt efter att de börjat att söka den som hade bakjouren. Tagiskt att det hänvisas till organisatoriska fel och oklara rutiner, visst förekommer det stress och oklara rutiner etc men ibland är det rena och klara misstag som begås och det är ju i dessa fall som denna instans är nädvändig anser jag.

Kommentar från Pär
5 maj, 2010 kl 5 maj 2010 (20:49)

Mot allmänheten har lagen saluförts som ”hårdare tag inom vården” när syftet är tvärt om. Hela grundtanken är ju precis att man inte skall kunna fällas för ansvarsförseelser. Den enda skärpningen är visst ett ”bör” som bytts ut mot ett ”skall” när det gäller beslut om prövotid. Hur den demokratiska övertygelsen ser ut hos dem som driver igenom lagstiftningen kan man förstås undra.

Sanningen är nog, som ”Gullan” på bloggen totalstyrelsen (totalstyrelsen.blogspot.se) tidigare berättat om, att Läkarförbundet här lyckats med sin lobbying. Läkarförbundet har länge drivit frågan om avskaffandet av disciplinansvaret. Andra frågor som organisationen också drivit är t.ex. fortsatt oreglerade arbetstider (lååånga jourpass – med darr på kniven), låg utbildningsomfattning (bra marknad med otillräckligt antal läkare), att läkemedelsförteckningen inte skall få innehålla uppgifter om vem som skrivit ut läkemedlen (då syns det ju vem som gjort fel), och mot ökad kontroll av privata vårdgivare (fritt fram för bluffakturor). Min erfarenhet är tyvärr att Läkarförbundet sällan eller aldrig är positiva till förändringar som syftar till ökad patientsäkerhet. Det känns lite paradoxalt att det är så men tyvärr kan det nog förklara utfallet även i detta fall.

Jag är absolut inte är någon ”läkarhatare”, tvärt om. Som patient har jag dock begränsat förtroende för Läkarförbundet.

Kommentar från Sofie
6 maj, 2010 kl 6 maj 2010 (7:48)

Blir mörkrädd av att se och läsa om detta, var är vi på väg med vårt land? Återigen är det de sjuka och svaga som blir drabbade av beslut uppifrån. Bra jobbat Ludmilla!! Du är en väldigt klok kvinna

Kommentar från Susanne
6 maj, 2010 kl 6 maj 2010 (12:13)

Instämmer med tidigare talare! Tycker också du hade en lugn o fin röst. Var ”kul” att få höra din röst. Inte för att något i sammanhanget var kul men jag hoppas du förstår vad jag menar. Har ju följt din blogg länge nu och nu fick man en röst till dig också.
Massor av kramar!

Kommentar från Anne
6 maj, 2010 kl 6 maj 2010 (12:33)

Även jag såg inslaget igår och du var bra! Du kämpar som en tigermamma och jag beundrar dig för att du orkar trots att du är sjuk.
Hejjarop från mig!
.-= Anne´s last blog ..Uppförsbacken har planat ut… =-.

Kommentar från Monika
6 maj, 2010 kl 6 maj 2010 (14:28)

Jag såg inlägget och är så glad att du orkar vara så aktiv och engagerad trots din sjukdom och sorgen efter Linnéa! Du gör verkligen en bra insats! Det är oerhört viktigt att ”allmänheten” kommer till tals och att personer med egna erfarenheter får höras.

Jag håller också med övriga, att du har en lugn och behaglig röst. Du inger förtroende och seriositet och utstrålar ett stort lugn, trots den situation som du befinner dig i.

Många styrkekramar till dig och din familj!

//Moa
.-= Monika´s last blog ..Minus 6… =-.

Kommentar från Maria
6 maj, 2010 kl 6 maj 2010 (22:22)

Hur lång tid tog det från att ni anmälde till HSAN till att det blev klart?
Vi anmälde i februari förra året tror jag det var.. men det är inte klart än.
Jag vet att sånt här brukar ta tid men det konstiga är att när pappa ringde dit för att kolla hur det gick i förra året så sa den ansvariga att det skulle bli klart i aug-septamber, när vi inte hörde nåt då så ringde pappa igen och sen har han fått nya datum hela tiden som det skulle bli klart på men det skjuts hela tiden fram. Jag förstår inte varför de inte säger att de inte har nån aning när det blir klart istället för att säga ett datum som aldrig blir av, man går som på nålar varje gång det datumet närmar sig..
Nu skulle de ha ett möte idag 6/5, och sen kunde det ta ca 3 dagar innan beslutet kommer, det va den informationen vi fick för ca en månad sen, så nu får vi se om det äntligen kan bli klart.
Nervöst än en gång..
Bra inslag!!

Kommentar från Pamela
6 maj, 2010 kl 6 maj 2010 (22:24)

Mitt i allt elände är det skönt att få se och höra dig och att du är dig väldigt lik. Jag vet inte riktigt vad jag trott, men det känns skönt att SE att du är tillbaka !
/Pamela (sim-förälder)

Kommentar från Ludmilla
7 maj, 2010 kl 7 maj 2010 (9:37)

Maria: Jag tror det tog ungefär ett år, men det var som för er att det sköts upp hela tiden.

Kommentar från Ludmilla
7 maj, 2010 kl 7 maj 2010 (9:43)

Pär: Ja, det är oroande tycker jag. Trots att jag är läkare själv.

Kommentar från Mavera
10 maj, 2010 kl 10 maj 2010 (11:02)

Hoppas verkligen att HSAN får vara kvar. Vi själva vände oss till dem förra året för att få hjälp med att skippa rättvisa över några hemska männisor som psykiskt torterade min dotter.
.-= Mavera´s last blog ..Tummen upp för friskolorna =-.

Kommentar från Ulf Andreasson
10 maj, 2010 kl 10 maj 2010 (20:52)

Jag har samma erfarenhet som dig. Jag har mailat till Socialutskottet i förrgår. Här kommer hela mailet.

Till Socialutskottets ledamöter och suppleanter

Förslaget till Patientsäkerhetslag förvånar och skrämmer mig!

Förtroendet för sjukvården kommer att skadas allvarligt!

Patienter och anhöriga kan bli förtvivlade och desperata i brist på rättvisa och upprättelse

Jag har haft stor anledning att sätta mig in i vad som gäller och vad som föreslås beträffande ansvar i sjukvården. Jag har nyligen mist min dotter i självmord efter ett katastrofalt felbeslut av en psykiater på Psykiatri Sydväst i Huddinge. Hon var grovt oaktsam och bröt mot alla rutiner, vetenskap och beprövad erfarenhet (se länk till artikel i Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6936434.ab). Hela organisationen inklusive verksamhetschefen förnekar sedan synnerligen arrogant varje form av fel. Organisationen har en kompakt förnekelsekultur och är så långt ifrån en lärande organisation som man kan tänka sig.

Förslaget till Patientsäkerhetslag utgår från en märklig och extrem inställning till fel inom vården. Man pratar, i likhet med Socialstyrel­sen, i stort sett uteslutande om systemfel; rutiner etc. Bestraffning av personer som gör fel anses skada vården; ”man ska inte leta efter syndabockar”. Från Patientsäkerhetsutredningen:”De allra flesta är överens om att det inte går att uppnå hög patientsäkerhet i en repressiv miljö där tillbud och negativa händelser anses orsakade av mänskliga misstag, som kan förhindras genom hot om repressalier”. Sjukvården sägs vara en lärande organisation med stort ansvarstagande och öppenhet.

Det är ju ett hån mot mig och alla andra patienter som råkat ut för allvarliga skador eller död p.g.a oaktsamma individer i vården att höra att man inte ska leta efter syndabockar! Jag är övertygad om att det finns mängder av organisationer i sjukvården som är långt ifrån den antagna idealbilden. Jag lika övertygad om att dessa organisationer inte blir ett dugg mer lärande för att disciplinföljderna tas bort; snarare tvärtom.

Jag betraktar förslaget som ett beställningsjobb från läkarkåren och det är ju ingen tillfällighet att sjukvårdens intresseorganisationer är mycket positiva till förändringen. Att det sedan läggs ut dimridåer om att förslaget i istället innebär skärpta möjligheter att ställa felande individer till ansvar är ju bara tragiskt. Utvidgade möjligheter till prövotid förs fram som ett skarpt verktyg men jag kan inte se att den möjligheten blir radikalt annorlunda än idag.

Jag tittade med stort intresse på utfrågningen den 4 maj. Den stärkte mig ytterligare i kritiken. Att låta Socialstyrelsen ta över all klagomålshantering kommer att bli förödande för patienterna. Socialstyrelsen är ingen oberoende myndighet, har inte patienterna som främsta målgrupp och har dessutom den extrema inställningen att fel inom sjukvården i stort sett uteslutande beror på systemfel. Som ytterligare försämring kommer inte Socialstyrelsens förslag att kunna överklagas.

Socialstyrelsens Per-Anders Sunesson hade ett inlägg på utfrågningen och Lars-Erik Holm svarade dessutom på några frågor. Ingen av dom ingav förtroende när det gäller vilka önskemål och känslor som finns hos patienter som fått allvarliga skador eller anhöriga som förlorat någon. Dom gav ett naivt, ytligt och oförstående intryck. Skillnaden mot Aud Sjökvist var markant. Hon hade ett stort djup och förstod på ett helt annat sätt vilka behov som patienterna har. Jag litar inte på Socialstyrelsens kompetens och oberoende och vill därför inte överlåta ett ”dömande beslut” till dom.

Jag förstår mycket väl att det är svårt och ansvarsfullt att jobba inom sjukvården som är en mycket komplicerad verksamhet. Jag inser att systemfel säkert är den viktigaste orsaken till vårdskador och att det många gånger är svårt att peka ut någon enskild person som ansvarig. Jag kan också förstå att det kan finnas en rädsla för påföljder bland personalen.

Men det hjälper inte. Det är en intressekonflikt mellan sjukvården och patienterna. Förslaget till Patientsäkerhetslag tillmötesgår i stort sett enbart sjukvårdens intresse. Det görs givetvis allvarliga och grovt oaktsamma fel av enskilda individer inom sjukvården. Att inte leta efter eller bestraffa dessa syndabockar är djupt stötande. Motståndarna till bestraffning framför att det inte ger något att bestraffa. Se följande utdrag ur propositionen.

Patientsäkerhetsutredningen menar att det enda som – ur ett patientsäkerhetsperspektiv – skulle motivera ett bibe­hållande av det nuvarande disciplinansvaret är teorin om dess individual- och allmänpreventiva funktion. Med detta avses att risken för att drabbas av en disciplinpåföljd bidrar till att hälso- och sjukvårdspersonal följer de regler som finns. Detta är dock omdiskuterat. Regeringen utgår från att hälso- och sjukvårdspersonal i regel försöker följa gällande bestämmelser och göra sitt bästa för patienterna. Det är också regeringens uppfattning att disciplinpåföljder i allmänhet sällan är ägnade att förebygga rena misstag eller ”tankefel”.

Frågan är då om sjukvårdspersonal är en speciell sorts människor som tänker och fungerar på ett annat sätt än resten av befolkningen. Eller ska vi kanske föra över samma synsätt på straff till alla andra sammanhang i samhället?

Hoppas att ni ser de negativa konsekvenserna av förslaget och ser över och justerar det innan beslut!

Hälsningar
Ulf Andreasson

Kommentar från Tonårsmorsa / Fatou
11 maj, 2010 kl 11 maj 2010 (7:01)

Vilket bra inslag och vad bra du är! Lugn, saklig och ändå med personlig erfarenhet! Du är bara bäst!! ♥
.-= Tonårsmorsa / Fatou´s last blog ..Var e brudarna? =-.

Kommentar från Tonårsmorsa / Fatou
11 maj, 2010 kl 11 maj 2010 (7:02)

Glömde: Tycker förstås att det är katastrofalt om denna möjlighet till oberoende överklagan försvinner!
.-= Tonårsmorsa / Fatou´s last blog ..Var e brudarna? =-.

Kommentar från horoskop
17 maj, 2011 kl 17 maj 2011 (18:37)

Jag tycker det är självklart att även enskilda individer kan vara olämpliga och regelbundet begå fel. Lika mycket som det finns mindre bra skådespelare, fotbollsspelare, sångare eller politiker så finns det mindre bra läkare. Skillnaden är att om en läkare är dålig så har det en direkt inverkan på människors liv och hälsa.

Skriv någonting