Ludmillas Blogg

Mitt liv förändrades plötsligt. Min älskade dotter Linnéa, 14 år, tog sitt liv i maj 2008. I nov 2009 föddes hennes syster och då fick jag cancer. Nu är jag frisk och ska fortsätta mitt liv…

Skip to: Content | Sidebar | Footer

Tänd ett ljus

Facebook på jobbet?

22 augusti 2010 (20:46) | media | av: Ludmilla

Förra veckan var jag på Capio Artro Clinic på Sophiahemmet i Stockholm. Det var för att se vad det var för fel med mina fötter som jag har så ont i.

Jag fick göra ett ultraljud av hälsenorna. De såg bra ut. Däremot så såg man att slemsäckarna ovan hälen var inflammerade. Detta i kombination med att mina fettkuddar är sönder gör att jag har väldigt ont. Vad göra? Aldrig gå barfota, ha hälkuddar i skor, smörja med antiinflammatorisk medicin. Det har jag redan gjort…

Hur som helst så var det nu så att jag kom dit en timme för tidigt. Jag hade tittat fel i min almanacka. Det intressanta var att se vad receptionisten gjorde när hon inte trodde att jag såg. Hon surfade runt på Facebook och skrev kommentarer här och där. Sedan tittade hon sig omkring för att se att ingen såg vad hon gjorde. När någon kom, stängde hon snabbt ned Facebook-fönstret och så tog hon upp bokningsprogrammet istället. Sedan så fort ingen var i närheten var hon på FB igen.

Hu! Tänk om mina anställda skulle göra så. Jag skulle bli jättearg faktiskt. Det är inte riktigt vad man tycker att man ska betala lön för. För inte bara det att det går tid till något som ju faktiskt är strikt privat på arbetstid utan dessutom försämras koncentrationsförmågan även den tid hon hade bokningsprogrammet uppe. Dålig arbetsmoral!!

Vad tycker du om att göra privata saker på arbetstid?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer till inlägget

Kommentar från Mia
22 augusti, 2010 kl 22 augusti 2010 (21:49)

Man ska verklingen inte FBa på arbetstid, eller göra privata telefonsamtal. Självklart ett kort samtal om barnen ringer, eller om man måste boka en läkartid på viss telefontid t.ex. Om man måste fixa något privat på arbetstid, får man göra det antingen på sin rast, eller kompensera genom att inte gå på rast, eller stanna längre. Har man ett jobb med karaktären att man jobbar över ofta tycker jag dock att det är mer ok att göra vissa privata saker på dagtid ibland. Men då menar jag något bokat, som att träna, klippa sig eller gå något ärende i samband med lunch som då blir lite förlängd.

Kommentar från Lisa
22 augusti, 2010 kl 22 augusti 2010 (22:19)

Samtidigt tror jag att det finna många som arbetar utanför kontorstid som de inte tar med som arbetstid. Vissa kollar sina jobb-mail även hemmifrån, kollegor som ringer och ställer frågor etc som vanligtvis ingen noterar som arbetstid. Så om det inte går till överdrift (som det verkade göra i det här specifika fallet) tror jag att det kan jämna ut sig i längden!

Kommentar från Marina
22 augusti, 2010 kl 22 augusti 2010 (23:10)

Jag tycker att så länge det som man är anställd för att göra blir gjort i tid och med bra kvalite så spelar det mindre roll faktiskt. Jag tappar ibland ”tråden” i mitt arbete och lite tankar på helt andra saker kan då hjälpa mig hitta tillbaka igen och då är det ju kanske bättre med lite facebook än att jag går och stör en kollega (som jag också tror är vanligt… ).

Så, för mig är inte gränsen mellan privatliv och arbetsliv sådär strikt, jag svarar på mail framför tv-soffan om det behövs och jag kanske läser lite bloggar på arbetstid ibland 😉 Det jämnar ut sig i längden.

Kommentar från Andrea
22 augusti, 2010 kl 22 augusti 2010 (23:48)

Jag tycker inte att det är så himla farligt faktiskt. Jag håller med Marina om att så länge man får sina arbetsuppgifter gjorda med gott resultat så spelar det ingen roll. Vad vet du om hennes koncentration? Små fb-pauser då och då kanske är precis vad hon behöver för att hålla sig koncentrerad!

Kommentar från Carolina
23 augusti, 2010 kl 23 augusti 2010 (1:28)

Håller med Marina och Andrea…
Tjejen var uppmärksam över att ingen såg henne och gav dig den service du skulle ha. Jag menar, det är inte som att hon ignorerade dig för hon var upptagen med facebook. Tycker inte att det är farligt med små pauser på jobbet, de gör verkligen skillnad.

Kommentar från Åsa
23 augusti, 2010 kl 23 augusti 2010 (5:29)

Hon misslyckades ju med att vara på FB utan att det märktes fast hon försökte.

Beroende på upplägg så kan ju vissa jobb innebära väntetid mellan arbetsuppgifterna, kan tänka mig att receptionistjobb är ett sådant, då tycker jag det är ok att göra något privat och inte låtsas vara sysselsatt. Däremot tycker jag inte att kunder/patienter ska kunna se det.

Jag tror inte ens jag tänker på att jag ska koppla upp mig mot t ex FB, läsa bloggar etc på jobbet. På jobbet är fokuset på jobbet och jag upplever att jag blir störd av avbrott.

Min uppfattning är att det görs mer privata saker på jobbet nu, arbetstid och fritid går ihop mer och mer, jobb görs hemma också. Jag är kluven till att det är bra som helhet, självklart passar vissa saker vissa individer bättre, men jag tror också att det flytande gör att rätt många upplever stress, att man aldrig är ledig.

Kommentar från Malin
23 augusti, 2010 kl 23 augusti 2010 (6:55)

Inte ok överhuvudtaget. Har hon inte tillräckligt att göra får hon träna på att slappna av eller skaffa sig fler arbetsuppgifter. Man tar inte med sig sitt kompisgäng till jobbet.

Kommentar från Helt ok
23 augusti, 2010 kl 23 augusti 2010 (7:30)

Jag tycker också att det är ok att facebooka på arb.tid. Vi pratar med arbetskollegor om privata saker,kollar mobilen o messar.. Varför inte. Så länge inte det gör att du arbetar sämre. Gör du dina arbetsuppgifter är det helt ok!

Kommentar från Camilla
23 augusti, 2010 kl 23 augusti 2010 (7:44)

Helt okej så länge jag gör mitt jobb!

Kommentar från Ludmilla
23 augusti, 2010 kl 23 augusti 2010 (8:07)

”Så länge man gör sitt jobb.”. Vad menas med det? Menar ni att jobbet endast består av ett avgränsat antal arbetsuppgifter och att det finns tid som man får betalt för även när man inte gör arbetsuppgifter? Och den betalda tiden får man göra vad man vill på?

Kommentar från Marina
23 augusti, 2010 kl 23 augusti 2010 (8:36)

Det finns så många olika sorters jobb, det är lätt att man bara utgår från sin egen situation. T.ex. kan man vara grusbilschaufför och få lov att vänta i bilen 10 minuter medans bilen blir lastad, då kan man ju sova en stund, eller facebooka i mobilen, och jag tycker ärligt talat att facebooka i mobilen är att föredra 😉 av trafiksäkerhetsskäl. Så länge gruset blir kört dit det ska så 😉

Jag har själv haft jobb på ”inkommande linje” och då är det ju så att ibland ringer det mer, ibland mindre, och när det inte ringer så kan jag rulla tummarna (och tappa fokusnivå) eller syssla med annat, surfa typ, Jag har ju betalt för att passa telefonen och svara när den ringer så när jag gör det så gör jag ju mitt jobb…

Eller så har man jobb som ställer stora krav på problemlösning (som jag har nu) och då fastnar man ibland, min hjärna fungerar så att jag löser knuten fortast om jag gör något helt annat (svårt göra en annan arbetsuppgift om den inte är väldigt ”intelligensbefriande” som att stansa eller så, eftersom hjärnan då ändå är upptagen), jag behöver alltså låta min hjärna arbeta vidare lite på egen hand, och då när jag tittar igen på problemet efter några minuter så finns ofta lösningen där.

Och jo, jobbet består väl av ett antal arbetsuppgifter /ansvarsområden, de flesta har ju en befattningsbeskrivning som berättar exakt vad som förväntas av en på den här tjänsten och det är det som ska utföras, till rätt kvalite och rätt tid, gör man det får man ju förmoda att man uppfyllt de krav som ställs på en.

Kommentar från Annika Saari
23 augusti, 2010 kl 23 augusti 2010 (9:50)

då när jag var arbetsför så jobbade jag på förskola.
att ha en grupp männskor, i detta fall barn, att ansvara för gjorde ju självklart att tiden till att göra privata saker minimerades.
ibland fanns inte ens möjlighet att gå på toaletten eller att ens tänka på sin egen middagsmat å kvällen med sina barn. ett ögonblick i andra tankar kan ju vara avgörande

min mobiltelefon bar jag alltid med mig eftersom jag var ensamstående och ville att mina barn alltid skulle kunna nå mig.
och behövde vi i personalgruppen själva ringa gjordes det alltid upp, man meddelade att nu har jag inte fokus på barnen. därför kunde det såklart hända att folk ute på gatan el föräldrar såg att vi pratade i telefonen och sen dra slutsatser utav det.

men självklart fanns det även bland oss, personal som var mycket privata trots att de arbetade och antagligen tyckte att det inte gjorde något att man lämnade över allt ansvar till sin kollega.

mina tankar är att om du arbetar med människor eller på så sätt att människor kan komma till skada om du tappar fokus, så är det inte ok med privata göromål på arbtid, sitter du däremot å ”vänder papper” (jag generaliserar) så kan det ju funka att surfa kanske.

Kommentar från Martin
23 augusti, 2010 kl 23 augusti 2010 (12:12)

Inte OK att du hänger ut henne 🙁 Du nämner hennes arbetsplats och tidpunkten. Väldigt lätt att folk känner igen dig och även henne. Du behövde absolut inte skriva hennes arbetsplats om du ville bara diskutera ämnet.

Kommentar från celia
23 augusti, 2010 kl 23 augusti 2010 (17:43)

Kanske hon ville inte bara diskutera ämnet?. Men jag håller med med Martin. Man kanske ska inte vara arg med världen?….

Kommentar från Åsa
23 augusti, 2010 kl 23 augusti 2010 (18:34)

Jag tycker inte att hon hängs ut, ut Flera i kommentarerna tycker det är ok att de facebookar och annat privat på arbetstid, varför. Om hon är på facebook på jobbet är det väl något som är ok för hennes arbetsgivare

Kommentar från Åsa
23 augusti, 2010 kl 23 augusti 2010 (18:40)

Mitt svar skickades för tidigt. Sorry.

Jag tycker inte att hon hängs ut, flera i kommentarerna tycker det är ok att de facebookar och gör annat privat på arbetstid. antar att det är ok för deras arbetsgivare också.

Att ”hon” som Ludmilla skriver om facebookade antar att jag är ok för hennes arbetsgivare och något hon står för själv att hon gjort. Speciellt stor grej tycker jag inte att det är.

Kommentar från J
23 augusti, 2010 kl 23 augusti 2010 (18:46)

Jag tycker absolut att det kan vara OK, men inte om det finns patienter/kunder i närheten. Sen tycker jag kanske inte at FB är lämpligt att ”hålla på med” på arbetstid! Däremot kan andra internet sidor, typ Aftonbladet m fl vara bra.(Då man behöver en paus från arbetet.) Det är faktiskt inte OK att du hänger ut personen som du gör nu. Du borde ha tagit detta med tjejen direkt, om du nu störde dig så mycket på detta. Inte schysst alls faktiskt! Vem vet, kanske får hon surfa på arbetstid?

Kommentar från Ludmilla
23 augusti, 2010 kl 23 augusti 2010 (19:15)

Vad intressant det är att läsa era kommentarer. Tack för att ni delar med er av era tankar! Jag håller med Åsa. Antingen så är det ett problem att man FBakr på jobbet och då gör hon ju något hon inte borde, eller så är det inte ett problem och då gör det väl inget om jag skriver om det?

Kommentar från Ronja
23 augusti, 2010 kl 23 augusti 2010 (19:31)

Intressant att se vad folk tycker. Jag har själv jobbat på en skolexpedition där personalen (inkl chefen) var väl medveten om att jag emellanåt hade väldigt lite att göra. Där gjorde det i princip inget om jag surfade emellanåt, men eftersom just facebook och liknande privata sajter ”ser illa ut”, så var det bättre att t.ex läsa en bok. Jag tror att ganska många chefer föredrar att personalen ”pausar”, än hänger över axeln och tigger om arbetsuppgifter (som kanske inte finns). Om sedan just facebook är lämpligt tidsfördriv kan ju diskuteras.

Kommentar från celia
23 augusti, 2010 kl 23 augusti 2010 (21:09)

tjaaa.. problem och problem…. jag hade tyckt pest om dig om jag vore tjejen som arbetar där hehe.

Kommentar från Mia
23 augusti, 2010 kl 23 augusti 2010 (21:47)

Otroligt intressant! Jag tycker det är helt galet att någon tycker det är ok att arbetsgivaren ska behöva betala lön till en person som sitter och FBar! Jag är övertygad om att det finns möjlighet att göra saker som kommer företaget tillgodo istället när man har lite att göra. Att läsa en bok på arbetstid!! På skattebetalarnas bekostnad. Helt också galet. Jag tycker att de på skolexpeditionen kunde jobba som resurs en timme om dagen bland eleverna istället om de hade så himla lite att göra! Med den här inställningen undergräver vi arbetsmoralen i Sverige och det märks tydligt tyvärr! Och varför tycker ni att Ludmilla hänger ut tjejen, om det nu är så ok att FBa. Antar att hon hade ok på det från arbetsgivaren… så då är det väl inget problem…

Kommentar från Mia
23 augusti, 2010 kl 23 augusti 2010 (21:49)

Ja, och förresten tycker jag att han med grusbilen kan ta och städa bilen medan han väntar på gruset!

Kommentar från Marina
23 augusti, 2010 kl 23 augusti 2010 (21:59)

och alla grusbilschaufförer är män? 😉 Sist var den en ganska ung tjej som satt här utanför och väntade på sitt lass, och hennes bil såg väldigt välskött ut 😀

Det handlar ju som sagt inte alltid om att det inte finns att göra, arbetsuppgiften är kanske så upplagd att det är svårt att göra något annat, det kanske inte är prioriterat helt enkelt? Eller att arbetstiden faktiskt inte är så reglerad.

Är det lika självklart att jag ska ha tre timmars lön (inställelsetid) varje gång någon från jobbet ringer mig utanför arbetstid?

Kommentar från Mia
23 augusti, 2010 kl 23 augusti 2010 (22:18)

Hej Marina,
Nej, jag menar inte att det är helt svart eller vitt och visst kan caffisar vara tjejer. Men i princip tycker jag att man ska jobba på jobbet och ha företagets bästa för sina ögon, inte göra minsta möjliga, utan ta reda på vad man kan göra när det är lugnt (eftersom många verkar sakna egen initiativförmåga) istället för att FBa. Och jag tycker att man ändå kan ta jobbsamtal utanför arbetstid utan att kräva tre timmars inställelsetid. Generellt tycker jag att fokus ligger väldigt mycket på rättigheter och alltför lite på skyldigheter och arbetsmoral. Är man en bra medarbetare som ställer upp mkt så kan man i dialog med arbetsgivaren ha massor av frihet och gå hem tidigare eller ta en ledig fredag för man ställt upp så bra, men det är ju ändå upp till arbetsgivaren.

Kommentar från Marina
23 augusti, 2010 kl 23 augusti 2010 (22:40)

@Mia: I min värld så får ett företag sådana anställda som det förtjänar, om man har respekt för sina medarbetare, ger dem skälig ersättning och låter dem ta ansvar och vara delaktiga i beslutsfattandet, då får man också medarbetare som gör det lilla extra, som presterar väldigt bra. Om man som arbetsgivare å andra sidan står och tittar över axeln på sina medarbetare och tror att de inte jobbar om man inte piskar dem, om man aldrig ger mer än man absolut måste, ja då är det också den sortens medarbetare man skapar. Det är ju ändå arbetsgivaren som har ansvaret för vilka medarbetare den anställer 😉

Jag tycker nog att fokus väldigt ofta ligger på arbetsgivaren och denne har alla trumf på hand, som arbetstagare/medarbetare idag har du inte mycket att säga till om, om du inte råkar ha en väldigt bra chef7arbetsgivare, lagutrymmet är i princip noll.

Om det är noll-tolerans mot att FB-a på arbetstid måste det också vara noll-tolerans mot att ”tvingas” ta oavlönade jobbsamtal på sin fritid, något annat är otänkbart för mig, what goes around comes around och man får helt enkelt de medarbetare man förtjänar 😉 Och jag tror inte jag skulle vilja jobba hos någon som har din syn på arbetstagare…

och som sagt, det finns många andra ”skäl” att man kanske är på FB på arbetstid förutom att ”man saknar initiativförmåga”

Kommentar från Marina
23 augusti, 2010 kl 23 augusti 2010 (22:41)

och som sagt, det finns många andra ”skäl” att man kanske är på FB på arbetstid förutom att ”man saknar initiativförmåga” och inte kan ta sig för något annat 😉

Kommentar från Vaia
24 augusti, 2010 kl 24 augusti 2010 (2:35)

Hej alla!.Malin och Mia er håller jag med om det ni bla har skrivit här.
Nu tänker jag på arbetare på fältet tex. sjuksköteskor,svetsare mm som inte kan ”lulla”med FB. pga att de känner sig rastlösa eller inte har arbete att utföra.Vad är det för dumheter egentligen?ska man enbart sitta vid tex.receptionen och ta emot betalt och släppa föbi patienterna mm och sedan softa vid chattsidor?.Så fel att göra så på arbetstid!som jag ser det finns det säkert info, man kan gå igenom och en massa nya rutiner ,nya rön som gäller på en arbetsplats och varför inte plugga på och aktualisera sina kunskaper inom det yrket man har?.Som jag ser det så tar man mycket för givet och detta med mobiltelefonin,chattandet via mobilen,pratandet ,sms-andet har gått för långt.
Om jag vore arbetsgivare skulle inte jag acceptera att se mina anställda hålla på med sin lilla nalle hur ofta som helst.Klarar inte sig människan utan denna strålningsbara saken?tidigare fick tex. barnen ringa till föräldrarnas arbetsplats,varför ska inte det fungera nu för?.Märker ni inte vad vi är på väg?.Vi är på väg att bli ensammare än någonsin med denna fb,mobiltelefonin mm,och vi skyller på att vi inte kan träffas IRL.Jag anser att vi måste stanna upp och tänka efter vad och om vi har någon arbetsmoral och yrkesstolthet istället för att prata om att det är ok hit och dit.Se till att hålla dig á jour på ditt arbete så kanske flera kan ha glädjen av dina kunskaper för tyvärr brister många i kunskaper och man kan inte leva på ”gamla meriter”.Gör rätt för din lön ni som har ett arbete elelr lämna det till våra ungdomar som söker jobb efter jobb och inget får.Tack för mig och jag håller med dig Ludmilla till fullo.Jag blir upprörd när jag läser allt detta.Förresten ha rjag lärt mig att man inte ska sitta längre än 45 min och har man ett sådant arbete bör man röra på sig och göra nyttiga rörelser.Detta var bara ett tips 🙂

Kommentar från Ronja
24 augusti, 2010 kl 24 augusti 2010 (10:10)

Kan vi inte bara lämna åt varje chef att avgöra vad deras personal ska göra på arbetstid…? På vissa jobb är det svårt att hitta arbetsuppgifter, men man vill trots allt att personen ska finnas tillgänglig. Telefonistjobb till exempel. Eller receptionister. Vad gör det om en receptionist surfar när det ändå inte är någon kund där, och det inte finns något annat att göra?

Nej. Jag tycker vi lämnar det där åt cheferna. Så länge man gör det jobb man är anställd för så ska man få lön för den tid man är på jobbet, så tycker JAG.

Kommentar från Linda
24 augusti, 2010 kl 24 augusti 2010 (13:37)

Jag har ett jobb där jag svarar på inkommande samtal och inkommade ärenden via mail. I bland går det väldigt länge mellan samtalen/mailen, och när det inte kommer in något så finns det heller ingenting att göra. Eftersom jag alltid måste finnas tillgänglig vid datorn så kan jag inte t.ex gå och fika när det är lugnt. Det blir både facebook, bloggläsande och webspel på arbetstid, utan att det på något sätt påverkar mitt jobb på negativt sätt, snarare tvärt om.
Jag tycker det är helt beroende på vad man har för arbetsuppgifter hur man ska se på privatsurf på arbetstid.

Kommentar från mk
24 augusti, 2010 kl 24 augusti 2010 (21:24)

Så länge jag får den service och hjälp jag är där för så bryr jag mig inte om ifall receptionisten eller kassörskan sitter och surfar då de inte har något att göra. När jag sommarjobbade som butikskassörska satt jag ofta och läste Aftonbladet helt enkelt för att det inte fanns något att göra. Det kom inte särskilt många kunder. Och jag plockade i hyllorna och fixade och donade så klart men till slut fanns det verkligen ingenting att göra. Och man är ju lite begränsad också när man inte kan lämna kassan utan uppsikt. Jag tycker dock fortfarande att jag utförde mitt jobb trots att jag satt med Aftonbladet för mitt jobb var att vakta kassan samt att ta betalt av och vara trevlig mot kunderna i den mån det fanns några, och det gjorde jag.

Kommentar från Cornelia
25 augusti, 2010 kl 25 augusti 2010 (8:04)

Intressant diskussion som jag måste lägga mig i. 🙂
Att göra privata saker på arbetstid ska absolut inte gå ut över arbetet. Alla jobb är olika, och jobbar man exempelvis inom vården finns det inte så mycket tid över till att hänga på fb, men som receptionist finns det kanske inte så mycket att göra om det inte är någon som ringer eller liknande. Jag har bara sommarjobbat än så länge och kan således bara uttala mig om det. Det var på en arbetsplats där vi gjorde punktinsatser vid förflyttningar av boende som var rullstolsbundna. Alla boende hade personliga assistenter och min uppgift var helt enkelt bara att gå in när det behövdes två stycken. Arbetet klumpade ofta ihop sig, då flera av de boende skulle gå upp eller lägga sig och vila vid samma tidpunkt. När de väl låg och vilade så var det nästan ingen som behövde någon hjälp och vi kunde ibland sitta i ett par timmar utan något larm alls. Jag försökte roa mig så gott som möjligt med att diska, tvätta, stryka, städa och liknande saker, men det kan man inte heller sysselsätta sig med i oändlighet. Det fanns en tv på arbetsplatsen som var helt okej att använda, men att ha på sin privata mobil för att kolla till exempel fb var totalförbjudet? Och då kan jag undra varför? Är det bättre att titta på tv än att kolla fb? I grund och botten tycker jag det är bra att besluten finns, för privata angelägenheter ska absolut inte gå ut över jobbet. Men ibland finns det absolut ingenting att göra inom vissa jobb och då måste man få kunna roa sig med någonting.

Kommentar från CH
7 september, 2010 kl 7 september 2010 (20:50)

Det är så skönt för på mitt jobb får vi helt enkelt inte gå in på FB eller surfa privat på arbetstid. Det är framtagen en tydlig policy. trots detta så är det ändå några som surfar in o har ett litet mini fönster uppe o kikar ändå.. själv vill jag verkligen skilja mellan jobb o privat tid o tycker inte det är ok att surfa på FB på arbetstid. Det finns säkert massor av annat man kan göra om man nu har tid över…

Kommentar från Mia J
7 september, 2010 kl 7 september 2010 (20:56)

tycker det där med FB har tagit över lite. Vad man gör när man är ledig är väl upp till var o en men på jobbet – nja..

Skriv någonting