Ludmillas Blogg

Mitt liv förändrades plötsligt. Min älskade dotter Linnéa, 14 år, tog sitt liv i maj 2008. I nov 2009 föddes hennes syster och då fick jag cancer. Nu är jag frisk och ska fortsätta mitt liv…

Skip to: Content | Sidebar | Footer


Oärliga människor…

7 september 2013 (15:32) | att hjälpa andra, boktips, Mindfulness | av: Ludmilla

Vad ledsen jag blir när jag stöter på oärliga människor.
Under mina 20 år som egen företagare har jag hunnit bli desillusionerad ett antal gånger, tyvärr.

Jag kom ihåg från allra första början så fakturerade jag kunder och bara utgick från att de skulle betala. Jag kontrollerade inte ens det. Sedan hittade jag en kundreskontrafunktion i mitt ekonomiprogram och skrev ut kravfakturor. Då upptäckte jag en företagskund som både hade köpt utbildningar och simmaterial från oss utan att betala ett antal gånger. Jag fick förstås skylla mig själv för att jag hade varit så naiv. Men varför kan man inte tro på andra?

Jag ringde upp kunden och frågade henne om varför hon inte hade betalat. Då kom det de mest fantastiska orsakerna som att barnet hade legat på sjukhus, bilen blivit stulen och huset hade brunnit upp och hon lovade hela tiden att betala. Men det gjorde hon aldrig så till slut skaffade jag en inkassotjänst. Den här personen betalar fortfarande av på skulden som från början var runt 20 000 kr.

Vi har idag bra rutiner för kreditkontroll på både Linneashopen.se och Linnéas Simskola så det är tack och lov inte så ofta som vi hamnar i det läget längre.

Men nu så har problemet uppkommit i mitt nyare företag Rosengrens Läkartjänst/KBT Ditt Liv. Det är företaget som jag träffar mina terapi”patienter”/klienter och som jag säljer boken ”Livet är nu” genom. Boken har kostat 149 kr + 25 kr porto. Det har varit viktigt för mig att ha ett billigt pris. Jag har inte skrivit boken för att tjäna pengar utan för att hjälpa andra människor att må bättre. Man beställer boken genom att fylla i formuläret på den här sidan eller från företagets sida www.kbtdittliv.se och så skickar jag hem den till kunden med en faktura.

Igår gick jag igenom de som inte har betalat och tyvärr är det ett inte obetydligt antal. Flera av dem har fått 3 påminnelser. Både per mail och vanlig post. Jag gick in och kontrollerade dem för en kreditkontroll och ser att merparten av dem har betalningsanmärkningar. Möjligheten för mig att få betalt för boken som jag skickat blir då enbart om personen i fråga skulle vilja göra rätt för sig. Om jag skickar det till inkasso kommer det att kosta mig mer än vad boken kostar. Det är alltså billigare för mig att strunta i att driva in pengarna!! Visst är det tråkigt? Jag har nu skaffat mig en kreditkontrolltjänst på det här företaget också. Men det innebär att jag måste höja priset på boken. Jag måste ta mig tiden och kostnaden att kolla alla kunder innan de köper en bok. De som har betalningsanmärkningar måste nu betala i förskott. De som inte har betalningsanmärkningar är sannolikt mer benägna att inte få en betalningsanmärkning.

Å vad jag blir ledsen över att det är så här, men vad gör man!??

Ett annat fall är en tjej som har beställt boken och som vägrar betala boken. Hon har en förmyndare som säger att hon inte behöver betala den. Jag har då sagt att hon gärna får skicka tillbaka boken om hon inte vill ha den, men hon säger att hon vill behålla den. Både hon och förmyndaren tycker att hon får behålla boken men inte behöver betala!!! Jag får skylla mig själv om jag säljer något till någon som står under förmyndarskap. Tjejen har hittat mitt telefonnummer och ringer mig ibland upp emot 20 gånger om dagen/natten trots att jag bönat och bett att jag och familjen ska få vara i fred.

Surt är det. Och tråkigt. Nu har jag höjt priset på boken till 159 kr i alla fall. För jag kan tyvärr inte skänka bort böckerna.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer till inlägget

Kommentar från Ingrid Sjölin
7 september, 2013 kl 7 september 2013 (15:56)

Jag har också råkat ut för det. Skickade 15 böcker till en förening i södra Sverige av din ”Babysimboken” när du hade slut på den och innan du fick ut den omgjorda och uppdaterade upplagan. Snäll som man är. Har skickat påminnelser 2 gånger, men aldrig fått betalt och ej heller någon feedback via mail.
Man blir ledsen när ”folk” utnyttjar en…

Kommentar från Ludmilla
7 september, 2013 kl 7 september 2013 (15:58)

Grrrr! Ring upp dem och fråga om fakturan ”fallit bort”.

Kommentar från Anna
7 september, 2013 kl 7 september 2013 (16:23)

Fy vad jobbigt 🙁 Och obehagligt med tjejen som stalkar dig. I det fallet skulle jag göra en polisanmälan, i och med att det är det enda rätta. Vad hon gör är att trakassera dig och din familj.

Kommentar från Tofflan
8 september, 2013 kl 8 september 2013 (18:33)

Jättedåligt! När det gäller din bok är det ju liksom inte miljoner kronor det handlar om… Trist attityd av förmyndaren, dessutom. En förmyndares roll är väl att hjälpa också, eller hur?!

Kommentar från Elliot
8 september, 2013 kl 8 september 2013 (21:33)

Jag fick min bok och har betalat =) med tjejen som ringer upprepat kan det finnas anledning att behöva ta det juridiskt vidare. Det är en hård värld när man behöver tänka så, sedan den tjejen kanske har problem och söker någon typ av uppmärksamhet.

Kommentar från Bibi
9 september, 2013 kl 9 september 2013 (0:50)

Usch vad jobbigt! 🙁

Kommentar från elisabeth lindström
16 september, 2013 kl 16 september 2013 (9:25)

Så tråkigt och vilken enorm energitjuv det måste vara, att behöva jaga personer som inte gör rätt för sig! Och flickan som inte betalat boken, skulle behöva byta förmyndare! Hen stjälper mer än hjälper sin klient, tyvärr. Bra att du ändrat på betalningsrutinerna nu. Kram
Har tänkt göra reklam för boken i min kommun – har redan berättat om den för vår ungdomsmottagning men vet ej om de beställt boken ännu.

Skriv någonting