LBM Däck – nej tack!
Jag har under flera år förvarat däcken för två bilar hos däckfirman LBM Däck i Uppsala, och anlitat dem för att skifta däck 2 gånger per år.
Det har varit smidigt eftersom stället ligger granne med mitt kontor. Jag har lämnat bilen där på morgonen och hämtat den efter arbetsdagens slut.
Ägaren har varit lite ”speciell” men alltid trevlig och har löst de eventuella problem som uppkommit till slut. Han har dock kommit med lite olika förslag på hur kvitton ska skrivas som jag inte tyckt varit ok.
De första åren ringde de om det var något som de stötte på t ex att däcken var så slitna att de behövde bytas. På senare år har de bytt till nya däck direkt utan att vi fått ta ställning till vilken sort eller OM vi överhuvudtaget vill köpa nya däck av dem. Johan vill nämligen kolla priser osv innan vi bestämmer oss. Jag har då fått påpeka detta vid flera tillfällen – att vi inte tycker om att de sätter på nya däck som vi sen måste köpa utan att vi blivit tillfrågade.
Igår var det dags igen. Jag lämnade in bil nr 1 och påpekade nu detta redan innan – Om det är så att det behövs nya däck så vill jag att de ringer mig. Mannen, dvs ägaren, tände till direkt och undrade om jag anklagade dem för att vara oärliga?
Jag förklarade att det enda jag ville var att bli tillfrågad innan de sätter på nya däck.
När jag kom tillbaka på em och jag undrade om allt gått bra förklarade ägaren att vinterdäcken nu låg i vår bil och inte hos dem för vi var inte välkomna att vara deras kunder längre.
Jag blev jättepaff! Vad hade jag gjort? Det var ju JAG som var kunden, eller? Han tyckte inte om att bli ifrågasatt och tyckte inte att vi skulle komma tillbaka…
Det är väl lika bra så. Men det illustrerar verkligen att man kan ha olika syn på detta med kundservice. Och jag kan inte heller låta bli att fundera på varför detta var så känsligt… Han berättade en gång att han säljer de gamla däcken till öststater. Kanske är de lite väl ivriga att få däck att sälja…
Idag är det dags att lämna in bil nr 2. Får se hur det går…
Däckfirmor finns det i alla fall gott om, så det blir nog inga problem att hitta en annan.
Har du några bra eller dåliga erfarenheter vad gäller däckfirmor?
Läs även andra bloggares åsikter om däckbyte, däckfirma, LBM-däck, byta däck, skifta däck, vinterdäck, sommardäck
Kommentarer till inlägget
Kommentar från Andrea
14 april, 2011 kl 14 april 2011 (11:28)
Konsumentverket kanske?
http://www.konsumentverket.se/
Kommentar från Ronja
14 april, 2011 kl 14 april 2011 (12:17)
Låter faktiskt jätteskumt. Någon borde kolla upp det där stället…
Kommentar från Ulla i Umeå
14 april, 2011 kl 14 april 2011 (13:13)
Ring Janne!
Kommentar från Catarina
14 april, 2011 kl 14 april 2011 (22:34)
Låter absolut inte klokt! En däck firma kan ju inte bara byta däck utan att kunden först godkänner det. Helt klart oseriöst. Borde som sagt tas en koll på denna firma. Jag har min favvo däck firma som är kanon! Uppsala gummiverkstad ute i Librobäck. Toppen personal!! Jag skulle höra mig för hos konsumentvägledningen eller konsument ombudsmannen kanske det heter. Ett sådant beteende är inte okej!!!
Kommentar från border-fucking-line
15 april, 2011 kl 15 april 2011 (18:02)
Men guuuh, han har ju uppenbarligen något skumt för sig. Så där reagerar man inte om man har rent mjöl i påsen!
Kommentar från Cherie
16 april, 2011 kl 16 april 2011 (18:28)
Det verkar ju helt galet! Vi använder oss av Däckcity och dom är verkligen kanon!!! Byter däck snabbt, aldrig några problem, inga köer och helt ok i pris. Säger alltid till om nåt är slitet inför nästa säsong osv. Ligger vid unt i boländerna… Kram
Kommentar från Inkan o Ligan
16 april, 2011 kl 16 april 2011 (19:26)
Tja, det var väl inget att gråta över en sån urusel firma.
Suck
Jobbar med kundservice och jag ”tro” att han nog fått det mesta om baktazzen faktiskt. Snacka om ärkenöt.
Lycka till med ett nytt ställe.
jag bytte mina idag och det låg en lapp i bilen hur däcken såg ut.
Det gör det alltid och dom tar fram pris på dom billigaste om man vill det coh byter sen.
Nä, urusel verkstad.
:-((
Kommentar från Misan
18 april, 2011 kl 18 april 2011 (21:23)
Det förvånar mig att ni ens övervägt att gå tillbaka dit efter att de satt på nya däck utan att fråga er först. Så kan man självklart inte göra!
Kommentar från Misan
18 april, 2011 kl 18 april 2011 (21:28)
Och när jag ändå är igång kan jag passa på att berätta att jag också varit hos Avesina och gjort mammografi – och precis som du upplevde jag att jag blev väldigt korthugget bemött. Alltså, man kommer dit, det är lite pinsamt och känsligt att slänga fram brösten till en främmande männsia som ska slita och dra i dem och knöla in dem i en obehaglig apparat, och dessutom finns ju det outtalde hotet i luften hela tiden – det handlar om att man ska kolla om man har cancer. Man känner sig helt enkelt lite ynklig och obekväm.Och då vore det ju trevligt om man kunde mötas av annat än korthuggna order. Kom fram här! Ta av dig kläderna! Tryck in bröstet! Slappna av! etc. Jag kände mig allt lite tilltufsad när jag lommade därifrån.
Kommentar från Rikard
21 maj, 2011 kl 21 maj 2011 (17:20)
Hej!
Denna ”Däckfirma” är ett sjunkande skepp om dom ska behandla kunderna på detta sett.
Har liknade erfarenheter från detta företag när det gäller våra tjänstebilar.
Kontakta Konsumentverket/ Skatteverket så slipper vi bli blåsta på av oärliga företag!
STÅ PÅ DIG!
Kommentar från Robin
27 april, 2013 kl 27 april 2013 (9:52)
Bildemo!! 🙂
Bästa servicen jag varit med om.
Kommentar från Kjeeri
8 november, 2013 kl 8 november 2013 (21:49)
Jag har haft LBM som däckfirma ända sedan jag flyttade till Uppsala 1986. Det har fungerat perfekt i alla år. Jag har köpt fälgar, nya vinter- och sommardäck och har alltid fått välja vad jag vill.
Jag hade också kontoret nära LBM Däck.
KE
Kommentar från bengan
27 mars, 2014 kl 27 mars 2014 (21:13)
lbm har funnits i snart 3 decenier
tryckeri firman . sy atel, har avvisat dig som kund
vad var för fel på tryckeriet som sparkat ut dig.
vilka fler företg som har avvisat dig som kund Ludmilla?
nej det går inte att bo i Uppsala längre,alla är kriminella el.hur ludmilla
bekant men ej vän





Kommentar från Annika S
14 april, 2011 kl 14 april 2011 (9:54)
Min däckfirma, ” Ringservice” på Limhamn kollade t.o.m en väninnas från Stockholm däck , hon hade parkerat för nära trottoarkant och luft läckt ut, ej punktering. Ville inte ha betalt.
” Vad gör man inte för en dam i nöd?!” sa han.
De byter aldrig utan att det är på ägarens begäran ( självklart!) och informerar om vilka däck de har.
Anmäl firman!
Annika