Efter HSANs avskaffande
Vid årsskiftet la man ju ned Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd. Det var dit man tidigare vände sig om man ville anmäla någon vårdanställd. Nu är det istället Socialstyrelsen som ska ta över privatpersonernas klagomål förutom att de ska ta ställning till Lex Maria-utredningarna som ju sjukvården själva gör efter att misstag har begåtts i vården.
Anhopningen av klagomål från privatpersoner gör nu att Socialstyrelsen inte hinner med alla Lex Maria-ärenden. En ny myndighetsstruktur ska nu byggas upp och göra att man kommer i fas. Idag är det 1400 enskilda klagomål som ligger och väntar. Målet är att 90% av alla klagomål ska vara färdighanterade inom 6 månader. Man tror att man kommit ifatt den 30 juni 2012.
Källa: Dagens Medicin
Jag hjälper fortfarande till i ärenden där man anser att det gått fel i vården. Jag läser in mig på journalanteckningarna, tar del av era synpunkter och gör skrivelser till Socialstyrelsen.
Läs även andra bloggares åsikter om lex maria, socialstyrelsen, klagomål på vården, hsan
Kommentarer till inlägget
Kommentar från sr3225525244282737326823367664276444552
23 september, 2011 kl 23 september 2011 (13:12)
Det är därför de inte bryr sig om att ta upp ärendena ens eller låter dem ligga mer än 1 år sedan skickar brev att ärendet är nedlagt. Psykpatyienter är bättre de dör så man vill lägga ner tid på att se till så riktiga människor får vård istället.
Kommentar från Inga Lindblom
22 september, 2011 kl 22 september 2011 (19:45)
Tack Ludmilla för att du engagerar dig, det är oerhört värdefullt! <3