Mammografi igen
Ja, så var det dags igen.
Ja, det var faktiskt 2 år sedan. Den upplevelsen var mycket positiv förra gången. Jag var mycket imponerad över sjukvårdens effektivitet. (Läs här…)
Sedan dess har Avesina tagit över mammografin i Uppsala.
Jag kom dit i tid men hejdades direkt av en lång kö. Kön ledde till receptionen. Det gick MYCKET långsamt. Undersköterskan som skulle hantera registrering samt betalning var inte snabb. Naturligtvis krånglade det för de flesta och kön växte och växte.
15 minuter senare hade jag fått komma fram och göra rätt för mig. Nu var det redan en stund efter min bokade tid. En kvinna utan namn kom och hämtade mig från väntrummet och ledde mig in i undersökningsrummet.
-Stanna vid stolen där och ta av dig på överkroppen, sa hon samtidigt som hon är vänd mot sin apparat som hon börjar skruva på.
Jag tog snabbt av mig mina kläder.
-Har du känt någon knöl?
-Nej…
-Får jag titta på dina bröst. Hon slängde en snabb blick.
-Då kan du ställa dig här. Upp med armen… Hon tog tag i mitt bröst, drog ut det och lät apparaten klämma ihop det. Klick, klick…
En bild till och sedan samma sak på andra sidan.
-Du får ett svar med posten inom 5 – 6 veckor. Då var vi färdiga.
Knappt en blick, och inte ett leende så långt ögat såg.
Vilken annorlunda upplevelse detta var jämfört med när landstinget skötte det själva. Det förvånar mig mycket. Men, felet är ju hur upphandlingsprocessen går till. Det är ju den som erbjuder den billigaste vården som vinner upphandlingen. Det är ju inte nödvändigtvis den som erbjuder den trevligaste eller bästa vården.
Men viktigt är det.
Mammografi alltså. Hoppa inte över det!
Läs även andra bloggares åsikter om mammografi, bröstcancer, knöl i bröstet, Avesina
Kommentarer till inlägget
Kommentar från Pär
9 februari, 2011 kl 9 februari 2011 (1:19)
Man får väl hoppas att bilderna sedan analyseras med större noggrannhet än de togs. För inte så länge sedan var det en nyhet på dagens medicin om ett företag som sysslade med mammografi där felfrekvenserna visade sig vara mycket höga. Finns det någon plan månntro för att verifiera kvaliteten på mammografiundersökningarna som landstinget köper.
Kommentar från S
9 februari, 2011 kl 9 februari 2011 (10:45)
Jag tror det är mer en fråga om personlighet hos vårdpersonalen. Jag var på Avesina för min första mammografi för ett par månader sedan och blev glatt överraskad över bemötandet där. Man får ju höra lite skräckhistorier….OK, personalen i receptionen var väl inte den charmigaste, men den sköterska som kom och hämtade i väntrummet presenterade sig och tog i hand, förklarade allt enkelt och systematiskt, hade full koll på kroppslig integritet, nerver och förutfattade meningar. Jag kände mig mycket trygg och väl omhändertagen och det talade jag förstås om också.
Jättetråkigt att du fick träffa någon så oengagerad!
Kommentar från Tina K
9 februari, 2011 kl 9 februari 2011 (12:46)
Jag var på samma ställe för ett par veckor sedan. Vis av erfarenheten valde jag att boka om min tid till en morgontid. Ingen kö, först in och först ut. Samma trötta och oengagerade personal dock. Viktigt att gå så man får verkligen bortse från deras ointresse.Tragiskt med upphandlingen.
Kommentar från C
10 februari, 2011 kl 10 februari 2011 (18:07)
Ingen positiv upplevelse. Undersökningssköterskan var mycket effektiv, men jag kände mig i vägen, någon som störde. Tänkte hela tiden att den här kvinnan hatar verkligen sitt jobb. Krävde snabba svar medan jag klädde av mig. Det var en otrevlig atmosfär. Öppnade dörren innan jag hade klätt mig, så väntande patienter kunde titta på.Jag är glad att jag får göra mammografi, men beklagar ”min” sköterska som hatar sitt jobb. Akademiska hade ett mänskligt bemötande.
Kommentar från Innie
8 februari, 2011 kl 8 februari 2011 (22:42)
Upphandlingen är verkligen tragisk. I somras gick jag igenom de (offentliga) handlingar som var underlag för den nya ätstörningsvården i Malmö och det var en mycket nedslående läsning. Det företag som av utredarna fått i särklass högst kvalitetpoäng förlorade avtalet till ett företag med påtagligt lägre kvalitetspoäng, men med mycket lägre pris. Jag förstår att priset måste ingå i bedömningen, men trots att jag inte minns de exakta proportionerna så tillskrevs priset mer än femtio procent av den slutgiltiga poängen. Var du inte billig var det helt enkelt skit samma hur bra vård du kunde leverera – du åkte ut ändå. Tragiskt är vad det är.
Hoppas det går bra för dig i morgon – så ruskigt skönt att du äntligen slipper porten! Jag håller tummarna för dig!